Kvinnens stilling i Islam

Kvinnens tilsløring

praktiseres forskjellig i forskjellige muslimske land, men vi vil ikke her befatte oss hverken med burqa, aba eller tjador. Dette er ikke vår sak, og det bør heller ikke være det. Her er vårt mål bare å klargjøre den veien til anstendighet som Qur'anen lærer oss. Den oppgaven vi beskjeftiger oss med - og også den Qur'anen tar opp - er å sikre samme beskyttelse av menns og kvinners moralske atferd:

 

"Og si til de troende menn at de skal senke sine blikk (når de møter fremmede kvinner) og bevare sin dyd." (24:31)

 

"Og si til de troende kvinner at de skal senke sine blikk (når de ser fremmede menn) og bevare sin dyd og ikke åpenbare sin skjønnhet, unntatt det som er åpenbart av den." (24:32)

 

Som man ser, rettes den samme befaling både til menn og kvinner. Den befalingen som gis spesielt til kvinnene (om ikke å stille sin skjønnhet til skue) innebærer ingen diskriminering; tvert imot gir den en ekstra bekyttelse, et tegn på på aktverdighet og moralsk integritet. Det skal så avgjort ikke være en uutholdelig byrde eller et tegn på underttrykkelse, - slik noen vil ha oss til å tro. Kvinner bør ifølge Qur'anen:

 

"... trekke sine hodeplagg sammen over sine bryster." (24:32)

 

(Khimar, . flert. Khumur, - betyr hodeplagg; nedestående djilbab, felrt. djalabib, betyr et ytterplagg, en kåpe.)

 

"Å du Profet, si til dine hustruer og dine døtre og til de troendes kvinner at de skal trekke sine ytterkåper tett sammen om og over seg (når de går ut). Dette er det beste, slik at de kan kjennes og ikke forulempes. (33:60)

 

Det er ingen som helst antydning i Qur'anen  til at ansiktet skal være tildekket. Hvis så var; - hvorfor skulle mennene så formanes til å senke sine blikk? Verset vi har sitert ovenfor vitner tvert imot om at dette hverken kan eller skal være tilfellet, fordi ordene "og ikke åpenbare sin skjønnhet" følges av denne ene, vesentlige unntagelse:

 

"... unntatt det som er åpenbart av den." (24:32)

 

Ved nærmere ettertanke blir det klart at den vanlige tolkningen av utrykket - ansikt og hender - muligens er noe snevert, men likevel i det store og hele kan sies å være en rimelig angivelse av hva som menes. Kvinner dekker ikke ansiktet i Mekka under Hadj (pilgrimsferden), så hvorfor skulle de gjøre det til dagelig? Nok om det, - denne formen for argumentasjon er vi faktisk ikke opptatt av. Den veiledning Qur'anen gir, er tilstrekkelig. De som ønsker å brodere på versets ordlyd, får være velkomne til det. Det blir deres problem og ansvar.

Velkommen til åpen dag

hver 3. tirsdag i måneden
kl. 18 20

adr. Søren Bulls vei 1, Oslo
tlf. 954 66 383

RadioIslam

FM 107.7

Fleste dager: kl.18-20
Torsdager: kl.18-19

Mer informasjon på:

facebook bw youtube bw  

BETINGELSER FOR BAIYAT (OPPTAGELSE)

Kontakt oss

Baitun-Nasr moskè

Søren Bulls vei 1
1051 Oslo

E-post:
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Imam tlf.:
954 66 383

Skolebesøk tlf.:
412 35 366

Pressekontakt:
tlf. 977 67 606 epost:Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Twitter: @AMJ_Norge /
@Furusetmoske

Facebook: AMJ Norge /
Furuset moske - Baitun Nasr

Postadresse:
Postboks 200 Furuset, 1001 Oslo