Forfølgelse av Ahmadiyya muslimer i Algerie

Norge, Oslo, 07. Desember 2016:Det hele forverret seg i juni i år når den Ahmadiyya muslimske menigheten i underkant av sine 3000 medlemmer i Algerie hadde startet å bygge sitt samlingssenter for medlemmer i byen Blida. Senteret ble satt på is og nedlagt av myndighetene. I tillegg ble alle Ahmadiyya muslimer på stedet arrestert. All menighetens post, dokumenter, utstyr og eiendeler ble konfiskert. Nylig ble seks Ahmadiyya muslimer arrestert mens de utførte fredagspreken. Departementet for religion (Ministry of Religious Affairs) har videre lansert en kampanje gjennom media for å mislede befolkningen mot Ahmadiyya muslimer for å spre hat og agitasjon mot dem. I tillegg legges det også press på regjeringen internt for å forby den Ahmadiyya muslimske menigheten gjennom loven. Menighetens medlemmer er under kontinuerlig overvåking samt ilagt en fengselsdom i tillegg til bøter for 20 av medlemmene. I det store og hele lever Ahmadiyya muslimene i Algerie nå under konstant frykt og uro. Deres eiendom blir plyndret og inndratt. De blir arrestert uten noen grunn, forfulgt, trakassert og behandlet brutalt. Forfølgelsen av Ahmadiyya muslimer er ikke bare begrenset til religion, men til alle aspekter av livet inkludert familie, arbeid, skolegang og utdannelse samt generell bevegelse i samfunnet.

Begge disse hendelsene må tas på alvor fordi både Pakistan og Algerie bryter med grunnleggende menneskerettigheter for religionsfrihet. Og AMJ Norge har på grunnlag av ovenstående informasjon derfor oppfordret de nødvendige instanser i Norge om å sette dette problemet på dagsorden så fort som mulig med myndighetene i respektive land.

Dessverre er det et paradoks at Ahmadiyya muslimene blir behandlet slikt, selv om de er lovlydige statsborgere av Algerie og Pakistan samt fredfulle mennesker som tilhører en fredfull internasjonal menighet med røtter i mer enn 200 land. Vårt motto er:” Kjærlighet til alle, ikke hat mot noen”.

Velkommen til åpen dag

hver 3. tirsdag i måneden
kl. 18 20

adr. Søren Bulls vei 1, Oslo
tlf. 954 66 383

Baitun-Nasr moskè

Søren Bulls vei 1

E-post:

Imam tlf.:

Skolebesøk tlf.:

Pressekontakt:
tlf. 977 67 606 epost:Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Twitter: @AMJ_Norge /
@Furusetmoske