Viktigheten med å forstå hvorfor du er en ahmadi

Så hvorfor er du ahmadi muslim? Det er veldig viktig å forstå at vi er ahmadi muslimer, og derfor tror vi på og praktiserer alle grunnprinsipper innenfor islam. Hadhrat Mirza Ghulam Ahmad, fred være med han, grunnleggeren av Ahmadiyya-bevegelsen i islam, beskrev sin tro slik:

”Vi tror at det ikke finnes noen verdig tilbedelse unntagen Gud den Allmektige og Sayyedna (vår leder) Hadhrat Muhammad, den utvalgte, Allahs fred og velsignelser være med han, er Hans sendebud og Khatamul-Anbiya. Vi tror at englene er virkelige, oppstandelsen er virkelig, dommens dag er virkelig, paradiset er virkelig og det er også helvete.

Vi tror at alt den strålende og majestetiske Gud har sagt i Koranen, og alt det Profeten Muhammad, Allahs fred og velsignelser være med han, har sagt er som tidligere nevnt, sannheten. Vi tror at den personen som legger til eller trekker i fra en tøddel fra de islamske reglene eller legger grunnlag for å forkaste de islamske påbud eller erklærer noe som er tillat til å være forbudt, er vantro og frafallen. Vi formaner vår Jamaat til å holde hardnakket fast til troens grunnpilar, ’La illaha illallaho Muhammador rasoolollah’, `Det finnes ingen Gud unntagen Allah og Muhammed, Allahs fred og velsignelse være med han, er Allah sendebud.´ Så lenge de lever, og de bør holde fast ved den samme tro når de dør.

De må også ha sterk tro på alle Allahs sendebud og åpenbarte bøker som er blitt stadfestet i den Ærverdige Koranen. De må overholde den Ærverdige Koranens påbud strengt. De må strengt overholde bønnene, faste, betale Zakat og gjennomføre Hajj. De må forholde seg til islam ved å føye seg til alle påbud, forpliktelser og forbud i sin helhet, tydeliggjort av Gud og Hans sendebud…Vi legger frem himmelen og jorden som våre vitner, for at dette nøyaktig er vår tro.”

            Hadhrat Mirza Ghulam Ahmad - Ayyamus-Sulh p323

Som muslimer tror vi på alle islamske grunnpilarer og det er ingen fundamental forskjell mellom det vi tror og andre muslimer tror. Hvis det saken, hvorfor kaller vi oss ahmadi muslimer? Hvorfor kaller vi oss ikke bare for muslimer eller sunni muslimer? Vi må ta en titt på påstandene til Hadhrat Mirza Ghulam Ahmad, fred være med han, grunnleggeren av Ahmadiyya-bevegelsen, for å forstå forskjellen mellom en ahmadi muslim og en såkalt ikke-ahmadi muslim.

Kontakt oss

Baitun-Nasr moskè

Søren Bulls vei 1
1051 Oslo

E-post:
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Imam tlf.:
954 66 383

Skolebesøk tlf.:
412 35 366

Pressekontakt:
tlf. 977 67 606 epost:Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Twitter: @AMJ_Norge /
@Furusetmoske

Facebook: AMJ Norge /
Furuset moske - Baitun Nasr

Postadresse:
Postboks 200 Furuset, 1001 Oslo