Introduksjon til Islam

Fasten

Fasten er enda en form for tilbedelse som finnes i alle verdens religioner. Selv om det er stor forskjell når det gjelder måten fasten utføres på og vilkårene dertil, er den sentrale ideen med faste den samme overalt. Der den ikke nevnes klart, er det trolig at den gradvis har blitt nedlagt eller har ebbet ut gjennom gradvis mindre anvendelse. Buddha er et interessant eksempel, da han startet sin søken etter sannhet med en streng form for faste, men senere er det sagt at han overga denne formen for faste, ettersom den utvilsomt hadde påvirket hans helse. Med bakgrunn i dette kan man forstå hvorfor han ikke fortsatte, men det indikerer ikke på noe vis at han avga troen på å faste. Kanskje er det derfor enkelte buddhister i ny og ne som fortsatt faster i en eller annen form.

 

Innen Islam er fasten et høyt utviklet system og den bør studeres dypere. Det finnes to typer av pålegg når det gjelder faste. Den ene typen gjelder den obligatoriske fasten, og den andre gjelder den frivillige den frivillige. Den obligatoriske fasten er videre inndelt i to kategorier.

 

Det finnes en hel måned i hvert år som fasten er foreskrevet for alle muslimer i hele verden. Ettersom måneden følger månekalenderen, fortsetter den å vandre under året i forhold til de vanlige månedene i kalenderen. Dette skaper en balanse for tilbederne. Fasten er lettere i vintermånedene da dagene er korte, fremfor sommermånedene da dagene er lange og krevende. Alt ettersom de månedene fortsetter å rotere rundt kalenderåret, har muslimene i alle deler av verden perioder der det er enkelt å faste og perioder der det er krevende å faste.

 

Fasten i Islam begynner like før morgengry og slutter straks etter solnedgangen. Under denne perioden forventes man å avstå fra all mat og drikke. Det er ikke bare fysisk sult og tørste som utgjør den muslimske fasten, men også nettene under fastemåneden krever mer og spiller en sentral rolle i fasten. Muslimene står opp flere timer før morgengry for individuell bønn og ihukommelse av Gud. Den hellige Koranen blir opplest i ethvert muslimsk hjem oftere enn på ordinære dager. En større del av nettene brukes kun på åndelig trening som utgjør det vesentlige i fasten.

 

På dagen, foruten å avstå fra mat og drikke, er det særskilt viktig å avstå fra tomprat, krangling, skvalder og slagsmål, eller fra all annen gjerning som setter en sann troendes verdighet på prøve. Under fasten er det heller ikke tillatt med sosial omgang som innebærer tilfredsstillelse i form av fysisk nytelse. Selv ektefeller avholder seg fra fysisk nytelse. Man kan derimot pleie de formelle relasjonene som finnes mellom mennesker.

 

Innen Islam er almisse og omsorg for de fattige så høyt betonet at det blir en del av enhver muslims hverdag. Når måneden ramadan kommer, altså måneden da man skal faste, forventes muslimene å doble sine anstrengelser på dette område. Det meddeles om den hellige Profetensa at han spanderte uendelig i de fattiges vei, som om det var en daglig rutine for ham. Denne gode gjerningen har blitt fremstilt som en bris, som aldri opphører å skape lettelse og trøst for de trengende. Den hellige Profetenssa tradisjoner påminner oss om at brisen begynte å øke fart og samtidig blåse sterkere. Å gi almisse og besørge de fattige er så høyt prissatt, at muslimene engasjerer seg mer enn i noen annen periode i løpet av året i menneskevennlige formål.

 

Den andre obligatoriske faste er oftest knyttet til Guds tilgivelse av synder. Dette inkluderer selv overtredelser av den obligatoriske fasten.

 

Den frivillige fasten er prioritert til den grad at den blir en del av livet til enhver rettferdig muslim. Selv om majoriteten av muslimene ikke faster utenom måneden ramadan så finnes det en del som faster utover dette, spesielt når de møter et problem. Ettersom det er forventet at bønn utført under fasten er mer produktiv, så faster enkelte mennesker for å få hjelp fra Gud til å løse sine problemer, mens enkelte faster bare for å vinne Guds spesielle gunst. Det finnes ingen grense for dette, utenom det Islams grunnlegger strengt tok avstand fra, nemlig å faste konstant resten av livet. Når den hellige Profetensa fikk vite om et slikt tilfelle viste han sin misnøye og kritiserte mannen for å forsøke å oppnå frihet gjennom å påtvinge sin egen vilje på Gud. Han sa till mannen: "Gjennom å sette deg selv i fare eller ubehag kommer du ikke til å behage Gud, bortsett fra at du kanskje til og med kommer til å tjene Hans mishag." Han tydeliggjorde at overbetoning av strenghet sannelig kommer til å ødelegge hans frue og barn, slektninger, venner og andre.

 

Den hellige Profetensa påminnet mannen spesielt om hans ansvar for menneskelige relasjoner: ”Gjør din gode plikt mot Gud, likeledes mot Guds skapelse”, var rådet. Til enkelte ga han en tillatelse som det Davidas hadde praktisert, etter å ha blitt bønnfalt. Den hellige grunnleggerenav Islam, Muhammadsa, sa til dem at det var Davidsas praksis å faste ene dagen og å avstå fra faste dagen derpå. Gjennom hele sitt liv, etter å ha inngått løftet, fastet han annenhver dag. Den hellige Profetensa sa: ”Jeg kan kun tillate så mye og ikke mer”.

 

Fasten er særdeles viktig ettersom den utformer den troendes liv i nesten alle sammenhenger i hans åndelige liv. Eksempelvis gjenspeiler en fast tro på det åndelige at man kommer man seg gjennom situasjoner ved sult, fattigdom, ensomhet og ubehag til tross for at de berørte er de mindre lykkelige i samfunnet. Avholdenhet fra handlinger i fastemåneden ramadan som ellers er tillatt, spiller en påbyggende rolle i å rense den menneskelige karakteren.

Kontakt oss

Baitun-Nasr moskè

Søren Bulls vei 1
1051 Oslo

E-post:
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Imam tlf.:
954 66 383

Skolebesøk tlf.:
412 35 366

Pressekontakt:
tlf. 977 67 606 epost:Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Twitter: @AMJ_Norge /
@Furusetmoske

Facebook: AMJ Norge /
Furuset moske - Baitun Nasr

Postadresse:
Postboks 200 Furuset, 1001 Oslo